top of page
פוסטים נבחרים

למה כל כך קשה לנו עם החיסכון לפנסיה

המודעות לחשיבות החיסכון הפנסיוני, עלתה באופן משמעותי בשנים האחרונות,וטוב שכך. כיום כל אחד מבין ויודע שהחסכונות לפנסיה , הם למעשה אחת ההשקעות הגדולות ביותר בחייו של אדם, והם אלה שיבטיחו את רמת החיים שאדם היה רוצה לעצמו כשייפרוש לגימלאות. למרות המודעות הגבוהה,והחשיפה בתקשורת , עדיין עפ"י מחקרים סטיסטיים מסתבר ש: למעלה מ-60% מהישראלים לא יודעים איזה פנסיה הם יקבלו כשייפרשו ובאילו תנאים.

ללמעלה מ-65% מהישראלים אין מושג כמה דמי ניהול הם משלמים.

למעלה מ-70% שחוסכים בקרן פנסיה לא יודעים כמה הם מפקידים כל חודש.

איך אפשר להסביר את הפער הזה שבין רמת החשיבות וההבנה שהנושא צריך להיות בראש רשימה לטיפול, ועם זאת,קיימת רתיעה והמנעות ולעיתים אפילו התעלמות מנושא הפנסיה.

יכולות להיות לתופעה זו מס' סיבות, חלקן מלוות בנימוקים ראציונאליים משכנעים כמו:

  • "הטפסים של חברות הביטוח כל כך מסובכים-בלאוו הכי לא אבין שום דבר"

  • "יש לי עוד זמן, אגיע לטפל בזה בעוד כמה שנים"

  • "אני כבר חוסך לפנסיה, יורד לי כל חודש במשכורת"

  • "הנציג מטעם המעביד שלי מטפל לי בהכל"

  • ועוד ....

אבל כמה שהיינו רוצים לחשוב ולהאמין שאנחנו יצורים תבוניים, ומקבלים החלטות בצורה מושכלת, חוקרים בתחום ה-"כלכלה ההתנהגותית" מצביעים על כך שההחלטות שאנו מקבלים ופועלים על פיהן, הן החלטות מבוססות רגש, אחרת "איך תסבירו את העובדה שאנשים שולחים SMS בזמן שהם נוהגים?!" כפי ששואל הפרפ' דן אריאלי: "הרי זאת פעולה לחלוטין לא ראציונאלית, אין לנו כל כוונה להפגע במהלך הנהיגה,ובכל זאת עושים זאת".

ואיך כל זה קשור לפנסיה שלכם?

מסתבר שכשהדיון על החיסכון הפנסיוני עולה,עולה יחד איתו גם רמת ההתנגדות לדון בו לעומק מהסיבות:

הנושא מאד מורכב וככזה אנשים בעצם לא יודעים מה נכון לעשות ובוחרים במה שבחרו עבורם. (כך כשאתם פוגשים את הנציג מטעם מנהל ההסדר במקום העבודה,נפרשים בפניכם מסמכים רבים,שקשה מאד לעמוד על טיבם,אתם מתבקשים לחתום כאן ,כאן וכאן והנטיה הטבעית היא לסמוך על הנציג ועל המעסיק שהביא אותו.)

תחושת הפסד צורבת יותר מתחושת הסיפוק מרווח אפשרי: פעולת החיסכון והחשיבה על חיסכון בכלל ולפנסיה בפרט,נתפסת כתחושת הפסד. ועל תחושת ההפסד אמר דניאל כהנמן פסיכולוג קוגניטיבי, זוכה פרס נובל בכלכלה: "חשוב לנו, לא החיסכון הכספי-כלכלי, אלא תחושת הרווח או ההפסד. "ההגנות הפסיכולוגיות גורמות לנו להיות בטוחים שעשינו את ההחלטה הנכונה,שאנו צודקים, שיש ביכולתנו לנבא מה יקרה ואם נתאמץ מספיק אפילו לשלוט. ההנחות הללו שגויות, אבל מישהו מוכן לוותר על ההגנות הללו?"

טעות אופטית כולנו מכירים את התופעה כשמדובר בחוש הראייה שלנו,גם אחרי שנוכחנו לדעת שמדובר בטעות אופטית,אין באפשרותנו להמנע ממנה,על אחת כמה וכמה כשמדובר בנושא מורכב שכלל איננו מבינים בו,כמו התחום הפנסיוני,זאת האשליה האופטית שגורמת לנו לחשוב שאנחנו מקבלים את ההחלטות הנכונות עבורנו, אבל לא כך הוא הדבר. פרפ' דן אריאלי בהרצאה הומוריסטית ומרתקת, שנשא ב-TED ממחיש את הנושא באופן משכנע לצפיה בהרצאה ליחצו כאן

פרסומים אחרונים
ארכיון פרסומים
חיפוש לפי תגיות
bottom of page