פוסטים נבחרים

קוד הצופן הסודי במסמכי הפנסיה שלכם

למה נדרש מכם להיות מינימום בוגרי לימודי משפטים כדי לפענח מסמכים פנסיוניים,

גם אם מדובר לכאורה בהטבה שניתנה לכם.

מה הופך לעיתים סיפור או סרט לטוב יותר מסיפור או סרט אחר

מעבר לכתיבה משובחת או משחק מעולה?

העובדה שאותו סיפור או סרט,מבוססים על אירוע שהיה במציאות,שמדובר בסיפור אמיתי שמישהו חווה והיה שם ,ועכשיו הופך אותנו לשותפים לחוויה,

מסתבר שסיפורים אמתיים עושים לנו את זה.

המקרה שיתואר כאן

גם אם יישמע מופרך,הוא אמיתי לחלוטין,ומראה עד כמה המציאות עולה על כל דמיון

ולא משנה כמה תתאמצו למצות את זכויותיכם ולממש את מה שמגיע לכם כחוק,

תמיד יהיה מישהו מתוחכם יותר מהצד השני שיטרפד את המהלך.

על ניוד כספי הפנסיה שלכם

כשהכוונה היא להפחית בדמי ניהול בוודאי כבר שמעתם,

מאחר שבאוצר ובתקשורת מעודדים ומדרבנים אתכם,לבדוק כמה דמי ניהול אתם משלמים ולהיות צרכנים נבונים.

לנסות להפחית למינימום הנדרש את דמי הניהול היא כמעט חובה צרכנית,

מן הסתם זהו בדיוק המהלך אותו תנסו לעשות,

תבדקו כמה דמי ניהול אתם משלמים ותנסו להפחיתם ככל האפשר.

הדרך הסבירה וההגיונית לעשות זאת

תהיה על ידי סקר שוק,אתם פונים קודם כל לגוף שמנהל כיום את כספי הפנסיה שלכם

בקרן הפנסיה למשל,ומבקשים להפחית בדמי הניהול,

ובמקביל בודקים בקרנות נוספות,מהם התנאים שהם מציעים אם תניידו אליהם את חסכונותיכם.

כך בדיוק עשה גם יואל(שם בדוי)בתכנית הפנסיונית שברשותו.

במסגרת הארגון בו הוא עובד,המעסיק ורב העובדים מפרישים לקרן הפנסיה אליה צורפו באמצעות מנהל הסדר שמטפל ומייצג את הקרן מול העובדים.

המשמעות של חוסך בקרן פנסיה כעובד בארגון

היא שבמידה וישנו הסדר ייחודי לאותו ארגון,הוא גורף לגבי כל העובדים,תנאי החיסכון ודמי הניהול יהיו אחידים לכולם.

אבל יואל שלנו,החליט שהוא מעוניין לשפר את תנאי החיסכון שלו בקרן ולהוזיל את דמי הניהול.

החליט ועשה

פנה טלפונית לכמה קרנות אחרות על מנת לבדוק ולבחור את הטובה ביותר עבורו,

ואז פנה בכתב לקרן המנהלת בבקשה לנייד את כספי החיסכון שצבר לקרן אחרת, אותה בחר בקפידה לאחר שהציעו לו תנאים משופרים בהשוואה לנוכחית.

לא עבר זמן רב ויואל זכה לקבל שיחת טלפון ממחלקת שימור לקוחות בקרן הנוכחית,

("מעניין איפה הם היו קודם,למה נזכרו להתקשר אלי דווקא עכשיו כשאני רוצה לעזוב",

חשב לעצמו).

[אני חייב לקטוע פה לרגע את סיפור העלילה, ולציין שעם הזמן שחולף וריבוי תקנות האוצר, מחלקות שימור הלקוחות בגופים המנהלים,נהיות משוכללות ומתוחכמות יותר ויותר,

ויעשו כמיטב יכולתם על מנת להשאיר אתכם אצלם,רק שלא תמיד זה באמת לטובתכם.

מעבר למשפטים הבנאליים של "אנחנו קרן גדולה וחזקה", או "אם תעביר עכשיו את הכספים שלך יקרה כך וכך...", ועוד כהנה וכהנה ניסיונות שכנוע והפחדה,תתקלו בווריאציות נוספות, חדשות ויצירתיות,ועל זה בהמשך.]

מה שיואל לא לקח בחשבון

או בעצם כלל לא ידע( שלא באשמתו),הוא שהגוף המנהל,

קרן הפנסיה שלו,מחויבת לתנאי ההסכם שנחתם עם המעסיק שלו דרך מנהל ההסדר,

ותנאי זה מקשה על הקרן להפחית עלויות דמי ניהול לחוסך אחד בודד.

כשהוא פרט בתוך קבוצה של עובדי ארגון,

מנקודת מבטה של הקרן,אם מוזילים לעובד אחד משמעות הדבר היא שצריך להוזיל לכולם,

כמו כן הקרן תהיה מחויבת לספק הסברים טובים למנהל ההסדר(המשווק) מדוע הוא יאלץ להסתפק עכשיו בעמלה פחותה או אף לוותר עליה לחלוטין.

לעיתים במצבים כאלה,הקרן תעדיף לוותר על עובד אחד לטובת השארת כלל העובדים במצב הקיים,מבלי "לעשות גלים".

במקרה של יואל

מחלקת השימור בקרן הפנסיה,יצאה מגידרה ועשתה את מירב המאמצים לשמר אותו כלקוח.

בשיחת השימור נאמר ליואל:

"אנחנו רואים שלפני שעברת למקום העבודה הנוכחי שלך,חסכת אצלנו בקרן דרך ארגון אחר,ושם תנאי החיסכון שלך היו פנטסטיים,היום אתה משלם 4% ו-0.25% ולפי התנאים שם תקבל הנחה שלאחריה תשלם רק 1.5% -ו0.105%."

יואל היה בעננים,"כאלה תנאים,יותר טוב ממה שהציעו בקרן שתכננתי לעבור אליה"(חשב לעצמו)

בסדר, אמר יואל,איך כל הטוב הזה קורה?

פשוט מאד נאמר לו,"מכיוון שלפי תנאי ההסכם בארגון שלך,לא נוכל לממש את ההנחות הללו, אנחנו נשנה אצלנו במערכות את שם המעסיק ונקנה לך את הזכויות על פי התנאים שהיו לך בארגון הקודם."

(יענו ישראבלוף, מאחר ובפועל הכספים מועברים עבור יואל דרך מעסיקו הנוכחי ולא הקודם..),"אם אתה מסכים לזה,נשלח אליך טופס: "הטבות בדמי ניהול" לחתימה ונצא לדרך."

כמובן שמיד כשקיבל יואל לידיו את הטפסים הוא הזדרז לחתום ולאשר אותם,

ושמח על כל הטוב הזה שנפל עליו כך לפתע ,ולא במאמץ גדול יש לציין.

אז אם כל כך טוב מה כל כך רע

באמת חשבתם שהגוף המנהל כזה תמים וטובת החוסך בלבד היא זאת העומדת לנגד עיניו, נכון שכולם שואפים לאותה מטרה,חיסכון לפנסיה וכמה שיותר,אלא שבדיוק בנקודה זו דרכיכם מתפצלות,והאינטרסים שלכם ושל הגופים המנהלים,איך לאמר לא ממש יושבים בכפיפה אחת.

יואל חתם כל כך מהר על הטפסים,לפני שמישהו שם יתחרט על ההטבה הייחודית רק לו,

ולא קרא בעיון את כל המלל שהיה כתוב בו,

וגם אם היה קורא כלל לא בטוח שהיה מבין את המשמעויות הנסתרות שמאחורי המילים, וחוץ מזה הוא הרי דיבר עם הנציג במחלקת השימור,שהסביר לו בעברית פשוטה וברורה מה השינוי שיעשה והכל אחלה.

ואני שואל

עד כמה צריך חוסך מן השורה להיות מצוי ברזי ההתפלפלות המשפטית,

ובקיא בתחביר העברי ולו רק כדי לא ליפול בפח בכל פעם מחדש,

וכלל לא לדעת שמישהו שם לו מכשול?!

הסעיף הקטן אבל המשמעותי שהופיע בטופס שיואל חתם עליו ללא הנד עפעף,

הוא הוא זה שעיקר את ההטבה מתוכן,

והפך אותה ללא קיימת כלל עבורו,הטבה שאין מאחוריה כלום או אם תרצו

הטבה בכאילו.

ויואל?אתם שואלים?הוא כלל לא ידע שההטבה שהובטחה לו לא מומשה.

מפני שבמסגרת הארגון הנוכחי קיים סוכן ביטוח ש"חולש" על כל העובדים

החברים בקרן זו תחת אותו מספר מעסיק,

ואם אתם מאמינים שהסוכן יוותר על זכותו לעמלה,אשרי המאמין...

והנה המסמך לפניכם

שחור על גבי נייר

כמובן שצינזרתי את כל הפרטים המזהים,כי זה לא מה שחשוב,

אם טרחתם וקראתם עד כאן,

ותדעו להבא לזהות את הפחים הקטנים שטומנים לכם,דייני.